понеделник, 15 декември 2014 г.

Чили кон карне (по оригинална тексаска рецепта)



Тази гозба, преди да се появи в блога ми, има доста дълга предистория.

Близо половин година аз упорито отказвах да я сготвя, правех си оглушки, така да се каже... на "врънкането" на дъщеря ми.

Тя пък, от своя страна, упорито ми пробутваше все една и съща рецепта с настояване да я сготвя...  Като видите продуктите, които са вложени в ястието, ще разберете защо упорствах толкова...

Все пак когато най-сетне отстъпих и се съгласих да я направя, зажумях примирено  "...какво пък толкова... най-много да изхабя хубави продукти в нещо, което не става за ядене..." и реших да следвам максимално точно оригиналната рецепта. Направих дребни отстъпления поради  обстоятелството, че в семейството ми има хипертоник (затова не сложих кафе) и използвах около половината от лютия пипер, предвиден в оригиналната рецепта, защото лютивината е въпрос на навици и вкус, нали така... Сложих и по-малко месо, за което съжалявам. Следващия път ще сложа цялото количество.

Във всичко останало изпълних в точност оригинала.

Резултатът? Ами да си призная, никога тенджера с боб у дома не е била изпразвана с такава скорост и с толкова суперлативи, колкото този път.

 (От този първи път, когато сготвих чилито за блога, съм го готвила още много пъти, и то с нашенски бял боб! Все по-смело слагам подправките точно в количествата, описани в оригиналната рецепта - да си призная, това се превърна в любимия ни начин да си хапваме боб, у дома всички го харесваме еднакво и рецептата се прие безрезервно като изключително удачна.

Бих казала - гениална рецепта!  Мисля, че ако опитате, няма да сгрешите - нищо, че може да нямате друг боб, освен бял! Това не пречи на вкусната гозба. Приемете просто, че американците и мексиканците може би нямат бял, затова готвят с черен боб......... :))) )




Необходими продукти:

500 гр черен или червен сух боб (аз сложих шарен градински, който виждате на снимката)
500 гр кайма
500 грама месо, нарязано на дребни кубчета (аз не сложих)

1 консерва домати на кубчета (800 гр)
200 гр доматено пюре
3 средно големи глави кромид лук
2 зелени чушки
1 червена чушка
(аз сложих и 1 морков)
люти чушки (по желание и на вкус)

300 мл тъмна бира
500 мл говежди бульон (или бульона от сварения боб)
2 с.л. оцет
1 к. ч. прясно сварено силно кафе (аз не сложих)
100 мл олио (слънчогледово или царевично)


4 равни с.л. кафява захар (аз използвах влажна кафява захар Muscovado, която си купувам от Билла)
1 с.л. неподсладено какао
1-3 с.л. чили (аз използвах лют червен пипер на люспи)
1 с.л. сладък червен пипер
1 с.л. млян кимион
1 ч.л. сушен риган
1.ч.л. млян кориандър
сол на вкус

*** Месото в оригиналната рецепта е говеждо, но къде у нас говеждо? :( 
Затова аз сложих свинска кайма, а вие бихте могли да сложите свинско, телешко, или пуешко.. 

*** Ако сложите кафе, вероятно ще се наложи да сложите повече кафява захар, защото кафето нагарча)

*** Бъдете внимателни все пак с лютите съставки. Посочените количества са по оригиналната рецепта, но вие сложете толкова, колкото можете да понесете.




Приготвянето на това чили по тексаско-мексикански е всъщност доста лесно.

Ако решите да го правите със сух боб, трябва да накиснете боба от вечерта в голямо количество студена вода. Пред варене излейте водата, налейте прясна студена вода и сварете боба до пълна готовност.

Другият начин е да си купите консерви боб. Аз избрах да сваря боба у дома.


В тенджера запържете нарязания на ситно лук, заедно с олиото, каймата и нарязаното на дребни кубчета месо, ако слагате такова.

Аз добавих и 1 морков, нарязан на ситни кубчета.


В добре запържените продукти сипете отначало  сухите подправки: солта, лютия и сладкия пипер, кимиона, кориандъра, ригана и какаото.
Кориандърът в рецептата е на зърна, но аз ви препоръчвам да го смелите.
Лютия пипер слагах на части, предпазливо, затова тук се вижда само едно минимално количество.

Добавете кафявата захар и доматеното пюре.

Разбъркайте и запържете няколко минути всички съставки.



Сипете доматите, кафето (аз не сложих), бирата и говеждия бульон.

Разбъркайте добре.



Сложете половината от сварения боб, нарязаните на ситни кубчета чушки - зелените, червената и лютите чушки, ако решите да сложите. (Лютите чушки може да нарежете, а може да ги сложите и цели - както предпочитате).
Разбъркайте, оставете ястието  да заври и намалете огъня.
Оставете го да ври на бавен огън около  2 часа. (На мен ми беше достатъчен само 1 час).

Когато сместа добре уври, добавете другата половина от сварения боб.

Разбъркайте и опитайте, дали има нужда от добавяне на някоя от подправките за по-балансиран вкус. Аз добавих  допълнително малко кафява захар, доматено пюре, оцет и лют пипер - за по-силен вкус.

Оставете ястието да поври на бавен огън още около половин час.














Не се шашкайте!!! Това е рецептата, колкото и ексцентрична да ви изглежда. На мен със сигурност ми изглеждаше безумна... докато не опитах вкуса.

Толкова вкусно, балансирано ястие не бях яла. Мексиканците, а покрай тях и тексасците явно със сигурност знаят как да смесват какаото, сладкото и лютото в едно ястие. Не е за чудене, като се има предвид, че по тези земи използват какаото от много векове!

Честно казано, на мен ми хареса много повече дори от нашенската бобена яхния.  И имам намерение да готвя това тексаско-мексиканско чудо, наречено чили, често-често. Домашните ми са абсолютно съгласни с мен.

Много е вкусно, само се престрашете да го опитате - като мен! :)

В Тексас и Мексико сервират чилито с царевични питки. Но аз нямах, затова сервирах с препечен хляб.

Сервирайте горещо, може да поръсите с настърган твърд кашкавал.

Добър апетит!

Рецептата ми е адаптирана от тук>>>.








16 коментара:

  1. Хареса ми ......,даже много ми хареса!
    :)Ще се прежаля и аз!Сега по почивните дни ще се съберем и задължително ще имаме от тази прочута,американска гозба,Валя!Прекрасно е тук,така че пак ще дойда:))))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти за ласкавите думи, Миленка! А за чилито, прежали се, няма да съжаляваш, уверявам те! Не се учудвам вече, че американците толкова го обичат.

      Изтриване
  2. Снимките са много изкушаващи, Весе, как да не му се прииска на човек да си топне един залък в твоето ястие! Аз отдавна съм хвърлила мерака на една рецепта за такова чили кон карне на Джейми Оливър, май е време да го приготвя и аз :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тане, това е от ястията, при които без един път може, но само с веднъж - не може! Да си знаеш... Опиташ ли го, ще се пристрастиш, толкова е апетитно! Просто споделям личния си опит.. :) Поздрави и на теб!

      Изтриване
    2. Хи-хи, Танчето май ни обърка:) Валя, на мен определено ми се прииска веднага от тази гозба! Веднъж правих нещо подобно, но то беше на принципа почисти хладилника и много ни се услади, ще го споделя, като си намеря снимките:) И ако кажеш от къде да си купя такъв боб..., преди имах домашен, но вече не, а по магазините сякаш бял само има, или аз не съм заглеждала за друг. А дали пък и с бял няма да се получи?

      Изтриване
    3. Да, забелязах, че Танчето малко ни пообърка двете, но не е беда. :) Бобчето го купих от Т Маркет преди около месец и ме е яд, че взех само 1 килограм. Нищо де, за още 1 готвене имам половин килце А ако все още има, мисля пак да си купя. Иначе и аз се чудех, дали ще стане с бял. Сигурно да, но атракцията на манджичката е и в цвета - чилито е значително по-тъмно от нашенската бобена яхния. Не знам дали цветът няма да се загуби с белия боб.

      Изтриване
  3. Благодаря за рецептата, сготвих го, като сложих всичко без риган (мислех, че имам, ама нямах :) ), а вместо сварено кафе метнах в тенджерата щипка сурово. Мноооого вкусно стана, бих добавила пресен кориандър накрая, но не намерих в магазините наоколо.
    Още веднъж - благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А аз благодаря за отзива, много се радвам, че рецептата Ви е харесала! Като всяка рецепта и тази търпи импровизации - и ние понякога пропускаме една или друга подправка, ако нямаме, или пък заместваме с друга. Все се получава вкусно!

      Изтриване
  4. Благодаря за рецептата.Страхотна вкусотия. Аз използвах боб от консерва и сложих кафе и месо. Следвах рецептата точно както сте я описали.Още веднъж благодаря.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много се радваме, че чилито по нашата рецепта Ви е харесало! ДА Ви е сладко да си го хапвате и занапред! Поздрави!

      Изтриване
  5. И ние се престрашихме и определено не съжалявяме.ВКУСОТИЯ !Единствено не сложихме месо.Записвам рецептата и ще я приготвям редовно.

    ОтговорИзтриване
  6. И ние се престрашихме и не съжаляваме .ВКУСОТИЯ! Ще я правим редовно

    ОтговорИзтриване
  7. Много добра рецепта! Благодаря! Направих няколко промени, които прецених като подходящи за моя вкус: Телешката кайма комбинирах с около 30% свинска, освен бял боб, който бях сварил добавих и червен боб Кинди от консерва, запържих около 150 гр. пушен бекон, който добавих накрая с втората половина от боба и от подправките не ползвах кориандър, а сложих малко къри.Ползвах зехтин, а не слънчогледово олио (просто много обичам вкуса на зехтина и вече ползвам олио само да си пукам пуканки). Получи се много добре. А, и естествено добавих и парченца любов по време на готвене :)

    ОтговорИзтриване
  8. Благодаря за рецептата. Добре балансирана е. Според мен няма място за оцет в нея.

    ОтговорИзтриване
  9. То е ясно, че ще се пробва, след толкова суперлативи... Само не схващам защо боба се добавя на два пъти - няма ли втората порция да остане недосварен? 🤔Не, че няма да си ползвам бурканче, както винаги при бобовите манджи, но все пак се чудя - защо😏

    ОтговорИзтриване
  10. Получи се страхотно ястие, благодаря за рецептата. Включвам я в списъка с любими. Не мога да повярвам, че и дъщеря ми я хареса още с първата хапка.

    ОтговорИзтриване